Imam Muda ‘kena pulau’



Perhatian!
Perkara ini tiada kaitan dengan IMAM MUDA dari rancangan realiti tv yang dihasilkan oleh Astro dengan bantuan dan kerjasama Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI).Baru saja saya menulis beberapa kisah yang berlaku di persektaran pondok An Najmiah, terbaca pula disini tentang apa yang saya tuliskan sebentar yang lalu.

Sila ikuti laporan lanjut dari Sinar Harian :


KAMPUNG GETING - Disebabkan kelantangan mertuanya
 mengatakan Menteri Besar Kelantan membawa ajaran Wahabi, seorang menantu yang juga Imam Muda Masjid As-Somadi dekat sini menanggung akibatnya apabila dia ‘dipulaukan’ Ahli Jawatankuasa masjid (AJK) dan Imam Tua masjid itu.



Akibatnya, Imam Muda Masjid As-Somadi, Rosli Abdul Latif, 31, meletakkan jawatannya Jun lalu kerana tidak tahan menanggung malu dipulaukan oleh mereka dan lebih tertekan lagi apabila dalam masjid juga tersebar surat layang mencaci mertuanya, Abdullah Saamah (Tok Guru Haji Lah) merupakan guru pondok Geting.

Bahkan, di masjid itu juga pernah berlaku solat dua Imam apabila ada segelintir jemaah cuba memulaukan Rosli apabila dia menjadi imam untuk mengimani solat berjemaah.

Berikutan itu, penduduk di Kampung Geting meminta Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) campur tangan menangani masalah di Masjid As-Somadi ini kerana jelas Rosli menjadi mangsa keadaan.

Wakil seorang penduduk, Mohd Zulkifli Mat Nawi, 36, berkata, AJK masjid itu semuanya ahli Pas dan sepatutnya soal Imam Muda jangan dilibatkan dengan politik.

Menurutnya, tersebarnya surat layang dalam masjid dan ada juga surat layang berbau ugutan memang satu penganiayaan kepada Imam Muda itu.

“Gara-gara mertuanya, dia yang menjadi mangsa keadaan sehingga dipulaukan AJK masjid.

“Saya juga agak terkilan kerana AJK masjid memaksa Imam Muda meletak jawatan pada mesyuarat AJK masjid 17 Jun lalu,” katanya daripada Kampung Surau Lama Geting.

Manakala bagi Sanusi Yaakob, 33, berkata, jika sebelum ini tugas di masjid seperti membaca khutbah bergilir-gilir antara Imam Muda dengan Imam Tua, tetapi selepas Imam Muda dipulaukan, semua tugas dipikul oleh Imam Tua, Deraman Muhammad.

“Mana-mana ustaz yang sering mengajar di masjid ini ada dipecat sekiranya tidak sebulu dengan AJK masjid.

“Mereka memang tidak dibenarkan datang mengajar lagi, terdapat dua tiga ustaz sudah tidak nampak muka di masjid ini, ada seorang ustaz tu memang anak murid Tok Guru Haji Lah, dia juga dah tak nampak muka di masjid ini” katanya.


                                                                            Menara  Masjid As Somadi

Masjid As-Somadi Mukim Geting setiap kali solat Jumaat dihadiri kira-kira hampir 3,000 jemaah melibatkan penduduk dari Kampung Geting, Kampung Raja, Kampung Surau Lama dan Kampung Tebing.
 
 
 
Ulasan Saya:
 
Untuk muslihah umum Rosli Abd Latif sebagai imam muda di masjid tersebut tidak pernah secara langsung terbabit dalam mana-mana parti.Dalam seisi kuliahnya juga tidak berbaur parti, ini adalah untuk menjaga muslihah supaya semua penduduk pergi kemasjid tanpa mengira warna parti.Berbeza dengan sikap imam tua masjid tersebut.
 
Tujuan saya adalah supaya tidak ada salahfaham dari pihak pembaca antara kedua-dua imam ini, jauh sekali untuk membuka pekung puak taksub PAS ini.
 
Sudah terlalu lama masalah ini dibiarkan sehingga masyarakat yang ber"warna biru" merasa segan silu untuk ke masjid kerana takut disindir dalam seisi-seisi kuliah dan ceramah ugama oleh pendakwah PAS.

2 comments:

Anonymous said...

ITULAH ONAR PENGANUT AGAMA PAS SEJAK ZAMAN FIRAUN LAGI,MEREKA TAKSUB,BONGKAK,SOMBONG,DANGKAL,TIDAK MENDENGAR KATA.RIAK,JAHAT,BIDAAH,MALAHAN MELETAKKAN DIRI MEREKA MAHA MULIA DARI SELURUH MAKHLUK ALLAH DI MUKA BUMI INI,KEALIMAN PENGANUT PAS TIDAK DAPAT DIBANDINGKAN LAGI DENGAN MANUSIA BIASA,MEREKA MAHA SEMPURNA,DAN MAKSUM DARI SEGALA DOSA..DAN MEREKA DIJANJIKAN SYURGA ALLAH DAN MEMASUKINYA TANPA HISAB....ITULAH JANJI PAS,DAN IANYA AKAN DIPEGANG SAMPAI KIAMAT OLEH PENGANUT AGAMA PAS....SEJAK ZAMAN JAHILIAH LAGI PENGANUT PAS SERING MENGGUNAKAN MASJID SEBAGAI PLATFORM UNTUK MEMPERKUATKAN SUKU,PUAK DAN POLITIK,DAN PERPECAHAN TELAH BERLAKU SEKIAN LAMA LAGI BAHKAN TIADA SEBARANG USAHA OLEH PAS UNTUK MENYATUKAN HATI-HATI INSAN SEAGAMA...BEGITULAH MULIANYA PAS DI SISI TUHAN...UNTUK PENGETAHUAN SEMUA PENDUDUK TUMPAT ADALAH UMMAT NIK AZIZ YANG PALING TAKSUB,DANGKAL SERTA BUTA MATA HATINYA.....DAN DAERAH TUMPAT JUGA MERUPAKAN DAERAH PALING MUNDUR DAN TERKEBELAKANG BERBANDING DENGAN DAERAH DAN JAJAHAN YANG LAIN......RATA-RATA PENDUDUKNYA RENDAH DAYA FIKIR TERUTAMA SEKALI PENGANUT PAS DAN AMAT SENANG DIPERBODOH DAN DIPERALATKAN OLEH MURSYIDUL AM DUNIA NIK AZIZ.......BUKA LAH MATA DAN HATI DAN JENGGUKLAH KE DAERAH LUAR YANG AGAK MAJU JANGAN JADI KATAK DI BAWAH TEMPURUNG....DAN SENAGN DIPERMAINKAN ORANG NANTI...

Panglima Perang Cyber said...

sebab itu tidak pelik akhir zaman masjid menjadi tempat keluar fitnah apabila agama dipolitikkan hatta di masjid sekalipun.

Allahumma sallimna walmuslimin.