Bahasa Allah???سبحان الله عما لا يليق به تعالى

Seorang tokoh ilmuan islam yang dihormati ramai sehingga digelarkan ulama dan tok guru di Kelantan memberi peringatan kepada rakyatnya didalam "kitab mulia" bagi para pentaksub politik moden.Saya tidak ingin bertutur panjang, kerana saya bukanlah ahli bagi demikian itu.Apa yang dapat saya bawakan adalah beberapa petikan dari akhbar, web dan kitab.

Apakah peringatan atau dalam bahasa arabnya sebagai mauizah daripada seorang sang guru kepada rakyatnya ?akan saya tampilkan dibawah :




untuk lebih tepat lagi lihat dibawah:





sila rujuk didalam garisan petak merah.


Masih tidak jelas? sila lihat dibawah dalam font merah yang telah saya "copy paste" kan tanpa  perubahan :



Allah SWT yang bersifat rahmat yang menurunkan wahyuNya al-Quran menggunakan bahasa manusia (arab) yang boleh difahami oleh manusia, jika Tuhan guna bahasaNya sendiri nescaya tiada siapa yang boleh memahami wahyuNya.

Persoalan saya :Apakah Tuhan menggunakan bahasa manusia ketika menurunkan wahyu Al-Quran?

dan lagi :


Al-Quran bukti Tuhan perendah bahasa-Nya hingga dapat difahami oleh semua golongan manusia. 

Persoalan saya lagi :Apakah sabit bagi Tuhan, bahasa yang tinggi dan bahasa yang rendah? semoga beliau (tuan guru) tidak bermaksud begitu didalam mauizahnya.

والعياذ بالله من هذا
Dan lagi pula: Apakah juga mauizahnya mempunyai persamaan dengan fatwa dibawah?lebih tepat sila rujuk digarisan merah.

 petikan dari kitab
فضائح الوهابيه

ataupun sama dengan artikel dibawah :
 




tilik dan fikir.
Semoga tok guru yang mulia tersebut tidak berfahaman seperti apa yang saya sangkakan.


اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه

kupohon selamat dunia dan akhirat .

No comments: