Sebuah lagi kajian bernas oleh fakeh khalifah saka.
KUASA TIANG KEPADA CITA-CITA
Konsep
Baru Islam
1. Berikut
ialah beberapa fakta yang menunjukkan konsep Islam yang menjadi matlamat akhir
perjuangan Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Ia adalah petikan Bab 15 - Gerakan Pembaharuan Islam : Satu Kajian Di Negeri Perlis
& Hubung Kaitnya Dengan Malaysia[1] oleh Dr Mohd Radzi Othman dan Dr. OK Rahmat (Terbitan : Universiti Sains
Malaysia 2007), sekutu tegar Dr Mohd Asri bin Zainal Abidin :-
a.
Menurut
Ustaz Nik Abdul Aziz, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat dan seorang ulama terkemuka
di Kelantan yang menjadi Menteri Besar sekarang ini, (Wawancara: 1 Februari
1990) mengatakan penglibatannya dengan aliran pembaharuan sudah lama, bahkan
sejak ayahnya lagi. Bapa beliau pernah belajar pada Syeikh Azhari, orang Sudan.
Orang Islam pada masa itu masih kuat berpegang pada usalli dan membayangkan
semua pekerjaan salat pada waktu takbiratulihram. Ayah beliau adalah pihak
penentang cara lama ini. Kedatangan Tok Khurasan, memperkuatkan aliran
pembaharuan. Antara yang belajar kepada Tok Khurasan ini termasuklah
Allahyarham Haji Ahmad Mahir. Nik Abdul Aziz sendiri bersimpati dengan
bahasannya. Menurut beliau: "Saya sendiri memanglah orang yang menyokong
pembaharuan".
b.
Sejak
akhir-akhir ini, orang mendakwa saya makan tupai, Ustaz Nik Abdul Aziz
menerangkan selanjutnya. Masalahnya ialah: Tupai itu binatang bersih, makan
barang bersih; tunjukkan sebab mengapa tupai diharamkan ! Kalau tupai tidak
haram bukan bererti kita makan haiwan itu. Demikian juga Sifat Dua Puluh; saya
minta masyarakat supaya kembali kepada tauhid al-Quran. Heboh masyarakat
mengatakan bahawa orang yang makan tupai itu menolak Sifat Dua Puluh. Tadinya
saya mengajarkan Fiqhus-Sunnah. Tetapi untuk tidak merosakkan imej PAS saya
tukar kepada al-Qardawi.
c.
Ustaz
Nik Abdul Aziz meneruskan, bahawa dasar di dalam menyebarkan ajaran al-Sunnah,
jangan sebut perkataan "bidaah". Beri keterangan kepada masyarakat
apa yang tentu kita buat, jangan yang tidak tentu. Tentang kenduri kematian,
saya katakan, bahawa mungkin termakan harta anak yatim. Saya minta hilangkan
persandingan. Walau bagaimanapun, saya tidak mempunyai hubungan sama sekali
dengan Perlis. Menurut Ustaz Nik Abdul Aziz, fahaman pembaharuan akan terus
berkembang dan maju dengan pesat. Mahu tak mahu pihak Majlis Agama mesti tunduk
kepada kenyataan kebangunan aliran ini.
Batu Penghalang
2. Cabaran utama Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
bukanlah parti UMNO sebaliknya guru-guru pondok yang beraliran Ahlu Sunah wal
Jamaah yang kuat menentang cita-cita, keyakinan dan wawasan beliau mengembangkan
fahaman kaum muda di bumi Kelantan. Perkara ini disahkan sendiri oleh kajian Dr Mohd Radzi Othman dan Dr. OK Rahmat (Terbitan : Universiti Sains
Malaysia 2007)[2] bahawa :-
Tentang Ustaz Nik Abdul Aziz, beliau memandangnya sebagai orang yang
berani. Beliau menentang pemikiran tradisional.
Salah seorang penentang beliau ialah Tuan Guru Abdul Rahman (bin Sulaiman) dari
Pondok Sungai Durian. Tok Guru ini masih kuat mengikuti fahaman tradisional.
Menurut Ustaz Hasan bin Idris, penentangan terhadap Nik Abdul Aziz bukan
dilatari oleh politik.
3. Fakta
ini diperkukuhkan lagi melalui tulisan peribadi anak murid Tuan Guru Abdul
Rahman bin Sulaiman tentang penentangan antara tuan gurunya dengan Nik Abdul
Aziz bin Nik Mat[3] :-
a. Tok
guru amat kuat menentang kaum muda (sekarang dipanggil salafi) dan sering
menyatakan Ustaz Nik Aziz (sekarang Menteri Besar Kelantan) keluar dari Mazhab
4 dan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Saya pernah dengar perbahasan diantara 2 tokoh
ini.
b. Pada
tahun 1972 Masjid Guchil telah memanggil kedua tokoh ini untuk menyampaikan
ceramah maulidur rasul. Setelah itu diadakan bacaan barzanji. Apabila sampai waktu
berselawat Ustaz Nik Aziz tidak bangun. Apa lagi tok guru saya amat marah
sekali, katanya sepatutnya kita bangun sewaktu berselawat lalu tok guru saya
baca apa yang disebut dalam berzanji iaitu : ”wahaadza waqadis tahsanal qiyam hingga akhirnya“. Yang bermaksud:-
”Dan eloklah berdiri ketika berselawat”
hingga akhir (sila rujuk barzanji). Nik Aziz jawab : Itu bukan hadith tetapi
hanyalah kata-kata dari pengarang barzanji. Macam mana saya nak berdiri ketika
berselawat kerana Nabi tak datang, kalau Nabi datang saya akan berdiri
menghormatinya. Tok guru saya amat marah sehingga dia terus balik.
Bermula dari situlah mereka berdua tidak boleh bertemu dalam majlis.
NOTA TAMBAHAN
Sebarang
pandangan yang menganggap hari keputeraan baginda itu tidak perlu disambut
sebagai bertentangan dengan akidah. "Dia termasuk dalam orang yang
mengharamkan ijtihad kerana hukum ini ialah dalam 4 perkara iaitu al-Quran,
hadis, sunnah dan qias (ijtimak ulama). Siapa yang menolak ini tak bolehlah
kerana boleh diibaratkan macam sesat jadi bila sesat wajib kita tentang – Tuan
Guru Abdullah bin Sa’amah (gambar), Pondok Geting, Tumpat, Kelantan.[4]
c. Tok
guru saya ketika itu adalah ahli majlis ulama dan majlis fatwa negeri Kelantan
sehingga banyak kali dia mencadangkan agar Majlis Agama Islam Kelantan
menangkap Ustaz Nik Aziz kerana menyebarkan fahaman kaum mudanya. Namun begitu
Mufti Kelantan ketika itu Tuan Guru Hj Muhammad Nor (1905-1988) dan timbalannya
juga berfahaman seperti Nik Aziz. Mufti Kelantan ini satu badge (seangkatan)
dengan mertua tok guru saya Sheikh Daud al-Kelantani, seorang guru di Masjidil
Haram. Oleh itu mungkin rasa hormatnya kepada mufti itu, dia tidak mahu
berdebat dan akhirnya dia meletakkan jawatan dari ahli majlis ulama dan fatwa.
NOTA TAMBAHAN
Maka tak
hairanlah kurikulum pendidikan Islam sekolah-sekolah agama Kerajaan Negeri
Kelantan memakai sukatan kaum muda aliran Syed Sabiq.[5]
d. Ustaz Nik Aziz ini dahulunya bukan tok guru saya sahaja
yang bertentang pendapat dengannya bahkan boleh dikatakan semua tok-tok guru
pondok di Kelantan menentangnya. Kebanyakan tok-tok guru pondok ketika itu tak
biasa berada di atas pentas untuk berpidato walau pun ilmu mereka banyak dan
mereka hanya dapat mengajar, tak boleh berpidato. Guru saya merupakan jurucakap
tok-tok guru lain di Kelantan kerana dialah satu-satunya tok guru yang petah
berceramah, tok-tok guru lain tak begitu pandai berceramah, termasuk al-marhum
Tok Guru Hj Mustafa bin Hj Abu Bakar dan adiknya al-marhum Hj Abdul Aziz
(kedua-duanya adalah pengasas Pondok Pasir Tumbuh).
e. Setelah saya berhenti belajar dari pondok dan melanjutkan
pelajaran ke Madinah barulah minda saya terbuka. Saya ingin menerangkan di sini
bahawa sebagai orang Islam kita tidak boleh menuduh tanpa fakta. Kebanyakan
tok-tok guru pondok ini hanya baca kitab sahaja tetapi tidak mahu mengkaji dan
mereka lebih suka berpegang kepada pendapat tok guru mereka, sebab itulah
fikiran mereka tidak terbuka.[6]
Tokoh Kaum
Muda Al-Kelantani
4. Mohd Asri bin Yusuf
dilahirkan di Kubang Kerian, Kelantan. Beliau mendapat pendidikan di Pondok
Pasir Tumbuh, Kelantan; Darul Ulum, Deoband di India serta Nadwah Ulama di
Pakistan di dalam bidang pengajian hadis. Beliau adalah pengasas Madrasah Darul
Kauthar[7] di Kubang Kerian, Kelantan yang menyediakan pendidikan di dalam bidang tahfiz Al-Quran dengan penuntut seramai 150 orang. Beliau
aktif di masjid/surau sekitar Bandar Kota Bahru. Beliau diberi gelaran maulana
oleh muridnya kerana dianggap fakeh dalam bidang hadis yang sering menjadi alat
menghukum bidaah amalan mahzab as-Shafieyyah.[8]
5. Shaari
bin Mustafa adalah anak saudara kepada Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Beliau
adalah anak murid Mohd Asri bin Yusuf (Darul Kauthar) dan pengasas Darul
Quran Wal Hadis, Pasir Pekan, Kelantan. Sebahagian
besar operasi darul tahfiz ini dibiayai dana Wakaf Falahiah yang
diwujudkan Keluarga Wan Nuh.[9] Beliau
telah ditahan di bawah ISA pada tahun 2001 bersama-sama Nik Adli (anak Nik Abdul Aziz) kerana disyaki terlibat dengan Kumpulan
Mujahidin Malaysia (KMM).[10] Beliau aktif di masjid/surau sekitar Pasir Pekan
sehinggakan para jemaah terpengaruh meninggalkan amalan membaca doa selepas
solat, berzikir secara jemaah, membaca qunut Subuh, bertarawih hanya 8 rakaat
dll.[11]
6. Dr Johari bin Mat ialah Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
(KIAS). KIAS adalah hasil cetusan idea Nik Abdul Aziz bin Nik Mat dan merupakan
anak syarikat milik kerajaan negeri. Di KIAS, sebahagian besar tenaga
pengajarnya adalah lulusan universiti pro kaum muda dari negara Arab Saudi,
Pakistan dan Jordan.[12] Beliau amat terkenal
dengan fahaman al-mujassimah, iaitu menisbahkan sifat Allah dengan sifat
makhluk.[13]
Selaku AJK PAS Kelantan merangkap Ahli Panel Kajian Aqidah JAKIM, banyak ajaran
tareqat sufiyyah yang benar dirumuskan sebagai ajaran batiniah serta dihukum
terkeluar aqidah. Maka berleluasalah fitnah terhadap tareqat muktabar di
kalangan masyarakat awam.
7. Nik Mohd Amar bin Nik
Abdullah adalah satu dari calon pengganti utama Menteri Besar
Kelantan kerana faktor kesatuan fahaman kaum
muda[14] dan jasa
bapanya sebagai mentor politik Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.[15]
Yayasan Islam Kelantan (YIK) adalah di bawah bidang kawalan beliau selaku
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri Kelantan. Beliau telah
gagal 2 kali dalam mengambil-alih Pusat Pengajian Pondok Teluk Kandis, Bachok yang
terkenal melahirkan ilmuwan melalui sistem pondok talaqqi.[16] Projek terkini beliau di bawah YIK ialah
penggunaan kurikulum pengajian Darul Ulum, Deoband, India untuk disesuaikan sistem pembelajaran
agama di Kelantan[17]; di samping aktif dalam mempromosikan
fahaman ini dalam bentuk seminar, konvensyen dll di peringkat kerajaan negeri.
8. Abdullah
al-Qari bin Salleh adalah antara pelopor gerakan kaum muda di Kelantan; seangkatan dengan Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
al-marhum Mohd Noor bin Ibrahim (mantan Mufti Kelantan), al-marhum
Ismail bin Yusuff (mantan Mufti Kelantan) dll[18] Beliau telah dianugerahkan sebagai Tokoh Maulid ar-Rasul dan Tokoh Sunnah
(IQ) Nusantara.[19]
9. Anaknya, Dr Ahmad Najib bin Abdullah al-Qari adalah seorang pensyarah KIAS dan
pendakwah bebas yang aktif menyebarkan fahaman kaum muda di masjid/surau sekitar USM Kubang Kerian.[20] Beliau juga amat aktif menulis buku-buku
berkaitan agama untuk mensebar-luaskan kefahaman kaum muda kepada masyarakat
umum, khususnya golongan pelajar dan akademia.
10. Pondok
Sungai Durian[21],
Kuala Krai juga merupakan pusat pengkaderan kaum muda di Kelantan. Anak
al-marhum Tuan Guru Abdul Rahman bin Sulaiman, Dr Abdul
Basit[22]
telah memilih jalan untuk bersama-sama agenda pembaharuan aqidah yang
dipelopori Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, tidak seperti ayahandanya.[23]
siri kedua akan mengiringi mengenai kebangkitan pondok-pondok di Kelantan.
untuk download berformat PDF dan MC WORD sila klik disini.
No comments:
Post a Comment